Spring naar inhoud

INTERVISIE

Collegiale coaching in een groep

In intervisie bespreek je dilemma's uit je praktijk (cases) met collega's. Als casus-inbrenger wordt je zo bevraagd, dat je zelf gaat inzien wat de kern van je vraag is. Een zelf gevonden oplossing past immers beter bij je, dan adviezen die door anderen aangedragen zijn. Het inbrengen van je eigen cases is altijd leerzaam. Net zo zinvol is het om anderen te (leren) coachen, zonder je eigen 'favoriete recepten' uit te schrijven.

Intervisie levert op:

  • inspiratie, nieuwe ideeën: 6 weten meer dan 1
  • herkenning: je bent niet de enige die met iets worstelt
  • verbinding: je leert elkaar kennen op een dieper niveau
  • coachingsvaardigheden: bijv. open vragen stellen, je oordeel uitstellen
  • inzicht: in jezelf, je leiderschap en je rol in een groep.

Begeleide intervisie

Groepen vinden mijn begeleiding zinvol, omdat ik het proces bewaak en dat soms verhelder. Zo ontwikkelt de groep zich ook als groep. Naast de standaard-intervisiemethode zet ik alternatieve werkvormen in. Veel groepen gaan na een begeleid traject zelfstandig door, met op afroep een opfris-sessie. Ik werk al 30 jaar met intervisiegroepen en vind elke bijeenkomst weer boeiend en afwisselend!

Intervisie is ideaal om een klimaat van continu-leren en inclusiviteit in de organisatie te bevorderen.

Voorbeeld: bij de Provincie Utrecht begeleid ik sinds 2003 groepen in allerlei lagen van de organisatie: o.a. teamleiders, projectleiders en -medewerkers, senior-beleidsmedewerkers, trainees, controllers. In een aantal trajecten werk ik samen met Annemiek Hormann.

Alfons Vernooij, Provincie Utrecht:

Erik is een begrip in onze organisatie en een vaste waarde bij intervisie-trajecten door de jaren heen. Hij weet daarbij naar de opdrachtgever toe het zakelijke en persoonlijke goed te combineren en waar nodig te scheiden. Heel plezierig!

Lees verder->

Lees ook het interview bij Scolea: "De kracht van de groep". Daarin geef ik wat uitgebreider mijn visie op intervisie. O.a. over de niveau's van leren en de meerwaarde van groepsdynamica voor collegiale coaching.
En over - intervisie in tijden van 'social distancing' - het belang van het elkaar 'live' ontmoeten.